Výkonová klasifikace motorových olejů

Výkonové klasifikace motorových olejů

Výkonnostní klasifikace dle API

(API - American Petroleum Institut) popisuje úroveň užitných vlastností (výkonnost) motorových olejů symbolem složeným z písmen.

  • Symbol S (Service): benzínové (zážehové) motory
  • Symbol C (Commercial): naftové (vznětové) motory


Vlastní úroveň užitných vlastností určuje dodatkové písmeno na druhém místě (v abecedním pořadí tj. A, B, C…) viz tabulky.

Skupina „S“ – benzínové motory
Třída API Popis olejů Platnost cca od r.v.
SA Nízko aditivované oleje (obsahují přísady ke zlepšení bodu tuhnutí a inhibitory). 1940-50
SB Středně aditivované oleje (obsahují přísady proti stárnutí, korozi a opotřebení). 1956-60
SC Oleje s přísadami proti tvorbě vysokoteplotních úsad, nízkoteplotních kalů, stárnutí, korozi a opotřebení. 1964-67
SD Oleje pro zvýšené požadavky. od 1968
SE Oleje pro vyšší namáhání (Stop and Go provoz), převyšuje skupinu SD. od 1971/72
SF Překračuje skupinu SE (oxidační stabilita, protioděrové schopnosti a odolnost proti tvorbě kalů). od 1980
SG Oleje s náročnějšími požadavky (snížená tvorba kalů a opotřebení). od 1989
SH Často syntetické a částečně syntetické oleje (vysokootáčkové motory, přeplňované motory). od 1994
SJ Syntetické a polosyntetické oleje (požadavky na úsporu paliva a emisní limity). od 1996
SL Překonávají třídu SJ (úspora paliva, prodloužené výměnné intervaly). od 2001
SM Překonávají třídu SL zvýšenou oxidační stabilitou, vyšší ochranou proti opotřebení a tvorbě úsad. od 2004

SN             Lepší ochrana pístů proti usazeninám při vysokých teplotách, přísnější kontrolu kalů a                                       od 2010                                                                                                                                     kompatibilitu s těsněním.  Odpovídá ILSAC GF-5 Um 

SN Plus  API SN Plus je nová klasifikace API. lze používat vedle API SN, API SN s ochranou životního prostředí a         od 2018                                                                                                                                     ILSAC GF-5.  Vyvinuta v souladu s požadavkem výrobců OEM na motorové oleje, které mohou chránit                                                                                                                                                               před potenciálně katastrofickými účinky nízkorychlostního předzápalového systému.

SP              Navržen tak, aby poskytoval ochranu proti předzápalům při nízkých otáčkách (LSPI),                                          od 2020                                                                                                                                      ochranu proti opotřebení, vylepšenou ochranu pístů a turbodmychadel proti usazeninám                                                                                                                                                                                      při vysokých teplotách a přísnější kontrolu kalů a laků. ochranu proti opotřebení,                                                                                                                                                                                                        vylepšenou ochranu pístů a turbodmychadel proti usazeninám při vysokých teplotách a                                                                                                                                                                                          přísnější kontrolu kalů a laků.

 

Skupina „C“ – naftové motory
Třída API Popis olejů Platnost cca od r.v.
CA Oleje pro málo zatěžované motory. 1940-60
CB Oleje pro motory s nízkým až středním zatížením. 1949-64
CC Oleje pro střední a těžké provozní podmínky (přeplňované motory). 1964-70
CD Oleje pro zatěžované motory zejména přeplňované. V roce 1993 nahrazena třídou CF. 1970-79
CD-II Stejné jako CD, navíc pro dvoudobé naftové motory. V r. 93 nahrazena CF-2. 1978
CE Oleje pro těžce namáhané a rychloběžné motory zejména přeplňované. 1983
CF Oleje pro namáhané motory zejména terénních vozidel. Nahrazuje třídu CD. 1994
CF-2 Stejné jako CF, navíc pro dvoudobé naftové motory. Málo používaná. 1994
CF-4 Oleje pro moderní čtyřdobé motory (těžké tahače v dálničním provozu). 1990
CG-4 Oleje pro moderní čtyřdobé motory (motory rychloběžné, splňující emisní limity). 1996
CH-4 Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem. 1998
CI-4 Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem (s EGR). 2002
CI-4 Plus Plus Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem (s EGR). 2004




Výkonnostní klasifikace ACEA

ACEA popisuje úroveň užitných vlastností (výkonnost) motorových olejů písmeny.

  • A/B: oleje pro zážehové a lehké vznětové motory.
  • C: olej kompatibilní s katalyzátory – pro zážehové a lehké vznětové motory.
  • E: oleje pro vznětové motory nákladních automobilů.


Vlastní úroveň užitných vlastností určuje dodatková číslice na druhém místě viz tabulky.

Skupina „A/B“ – benzínové a naftové motory osobních automobilů
Třída ACEA Poznámka
A1/B1 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením.
A2/B2 Standardní oleje, normální intervaly výměn (již neplatné).
A3/B3 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou.
A4/B4 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou a naftové motory s přímým vstřikem.
A5/B5 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny.



Skupina „C“ – zážehové a vznětové motory osobních automobilů (s katalyzátory)
Třída ACEA Poznámka
C1 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s velmi nízkým obsahem sulfátového popelu, síry a fosforu (FORD).
C2 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (PSA).
C3 Motorové oleje s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (Renault, Hyundai, MB...)
C4 Motorové oleje kompatibilní s katalyzátory a s DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst) tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů (platné od r. 2006).

C5                  Motorové oleje s nejvyšší úrovní se středním obsahem sulfátového popela, fosforu a síry (SAPS). Kompatibilní s filtry pevných částic (DPF) a třícestné katalyzátory                                 (TWC). Olejs minimální viskozitu HTHS 2,6 cP a jsou obvykle SAE 0W-20 s některými oleji 5W-20. (platné od r.2016, Aktualizované 2021)
C6                  Motorový olej se středním obsahem sulfátového popela, fosforu a síry (SAPS). Pro vysoce výkonné benzinové a lehké nafnové motory s prodlouženými servisními                                  intervaly, pro(DPF) a třícestné katalyzátory (TWC). minimální viskozita HTHS 2,6 cP. 

Skupina „E“ – oleje pro vznětové motory nákladních automobilů
Třída ACEA Poznámka
E1 Základní výkonová úroveň motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů (již ne-platné).
E2 Standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn.
E3 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn (již neplatné).
E4 Motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny.
E5 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů s možností prodloužení intervalu výměny.
E6 Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro extrémní prodloužené intervaly výměn s kontrolou obsahu sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V. Jsou vhodné pro motory se systémem EGR, DPF a SCR. Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry (50 ppm).
E7 Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V. Jsou vhodné pro motory se systémem EGR nebo SCR, není vhodný pro systémy DPF.
E9 Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů se zlepšenou ochranou proti opotřebení, úsadám a sazím se sníženým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V včetně prodloužených intervalů výměny oleje. Jsou vhodné pro motory bez i s DPF a pro většinu motorů s EGR a SCR. Zvlášť doporučeno pro nízkosirné palivo.

Poznámka:
EGR (Exhaust Gas Recirculation) - systém recirkulace výfukových plynů
DPF (Diesel Particulate Filter)- filtr pevných částic
SCR (Selective Catalysts Reduction) - systém selektivní katalytické redukce NOx