Výkonová klasifikace motorových olejů

Výkonové klasifikace motorových olejů

Výkonnostní klasifikace dle API

(API - American Petroleum Institut) popisuje úroveň užitných vlastností (výkonnost) motorových olejů symbolem složeným z písmen.

  • Symbol S (Service): benzínové (zážehové) motory
  • Symbol C (Commercial): naftové (vznětové) motory


Vlastní úroveň užitných vlastností určuje dodatkové písmeno na druhém místě (v abecedním pořadí tj. A, B, C…) viz tabulky.

Skupina „S“ – benzínové motory
Třída API Popis olejů Platnost cca od r.v.
SA Nízko aditivované oleje (obsahují přísady ke zlepšení bodu tuhnutí a inhibitory). 1940-50
SB Středně aditivované oleje (obsahují přísady proti stárnutí, korozi a opotřebení). 1956-60
SC Oleje s přísadami proti tvorbě vysokoteplotních úsad, nízkoteplotních kalů, stárnutí, korozi a opotřebení. 1964-67
SD Oleje pro zvýšené požadavky. od 1968
SE Oleje pro vyšší namáhání (Stop and Go provoz), převyšuje skupinu SD. od 1971/72
SF Překračuje skupinu SE (oxidační stabilita, protioděrové schopnosti a odolnost proti tvorbě kalů). od 1980
SG Oleje s náročnějšími požadavky (snížená tvorba kalů a opotřebení). od 1989
SH Často syntetické a částečně syntetické oleje (vysokootáčkové motory, přeplňované motory). od 1994
SJ Syntetické a polosyntetické oleje (požadavky na úsporu paliva a emisní limity). od 1996
SL Překonávají třídu SJ (úspora paliva, prodloužené výměnné intervaly). od 2001
SM Překonávají třídu SL zvýšenou oxidační stabilitou, vyšší ochranou proti opotřebení a tvorbě úsad. od 2004



Skupina „C“ – naftové motory
Třída API Popis olejů Platnost cca od r.v.
CA Oleje pro málo zatěžované motory. 1940-60
CB Oleje pro motory s nízkým až středním zatížením. 1949-64
CC Oleje pro střední a těžké provozní podmínky (přeplňované motory). 1964-70
CD Oleje pro zatěžované motory zejména přeplňované. V roce 1993 nahrazena třídou CF. 1970-79
CD-II Stejné jako CD, navíc pro dvoudobé naftové motory. V r. 93 nahrazena CF-2. 1978
CE Oleje pro těžce namáhané a rychloběžné motory zejména přeplňované. 1983
CF Oleje pro namáhané motory zejména terénních vozidel. Nahrazuje třídu CD. 1994
CF-2 Stejné jako CF, navíc pro dvoudobé naftové motory. Málo používaná. 1994
CF-4 Oleje pro moderní čtyřdobé motory (těžké tahače v dálničním provozu). 1990
CG-4 Oleje pro moderní čtyřdobé motory (motory rychloběžné, splňující emisní limity). 1996
CH-4 Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem. 1998
CI-4 Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem (s EGR). 2002
CI-4 Plus Plus Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem (s EGR). 2004




Výkonnostní klasifikace ACEA

ACEA popisuje úroveň užitných vlastností (výkonnost) motorových olejů písmeny.

  • A/B: oleje pro zážehové a lehké vznětové motory.
  • C: olej kompatibilní s katalyzátory – pro zážehové a lehké vznětové motory.
  • E: oleje pro vznětové motory nákladních automobilů.


Vlastní úroveň užitných vlastností určuje dodatková číslice na druhém místě viz tabulky.

Skupina „A/B“ – benzínové a naftové motory osobních automobilů
Třída ACEA Poznámka
A1/B1 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením.
A2/B2 Standardní oleje, normální intervaly výměn (již neplatné).
A3/B3 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou.
A4/B4 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou a naftové motory s přímým vstřikem.
A5/B5 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny.



Skupina „C“ – zážehové a vznětové motory osobních automobilů (s katalyzátory)
Třída ACEA Poznámka
C1 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s velmi nízkým obsahem sulfátového popelu, síry a fosforu (FORD).
C2 Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (PSA).
C3 Motorové oleje s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (Renault, Hyundai, MB...)
C4 Motorové oleje kompatibilní s katalyzátory a s DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst) tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů (platné od r. 2006).



Skupina „E“ – oleje pro vznětové motory nákladních automobilů
Třída ACEA Poznámka
E1 Základní výkonová úroveň motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů (již ne-platné).
E2 Standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn.
E3 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn (již neplatné).
E4 Motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny.
E5 Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů s možností prodloužení intervalu výměny.
E6 Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro extrémní prodloužené intervaly výměn s kontrolou obsahu sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V. Jsou vhodné pro motory se systémem EGR, DPF a SCR. Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry (50 ppm).
E7 Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V. Jsou vhodné pro motory se systémem EGR nebo SCR, není vhodný pro systémy DPF.
E9 Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů se zlepšenou ochranou proti opotřebení, úsadám a sazím se sníženým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V včetně prodloužených intervalů výměny oleje. Jsou vhodné pro motory bez i s DPF a pro většinu motorů s EGR a SCR. Zvlášť doporučeno pro nízkosirné palivo.

Poznámka:
EGR (Exhaust Gas Recirculation) - systém recirkulace výfukových plynů
DPF (Diesel Particulate Filter)- filtr pevných částic
SCR (Selective Catalysts Reduction) - systém selektivní katalytické redukce NOx